Neva Leona Boyd
a social worker at the origin of popular and theatrical education (1876 - 1963)
DOI:
https://doi.org/10.59418/olhares.v12i1.254Keywords:
Theater, Education, Neva Leona BoydAbstract
Português (Brasil) - Detectado swap_horiz Inglês Texto de origem clear 1.048 / 5.000 Resultados de tradução Resultado da tradução Who is Neva Leona Boyd (1876 - 1963)? What is the significance of her contribution to Social Work in contemporary times? This article aims to announce a social worker, intellectual and social activist to Brazilian social workers, who was among the 20 pioneers of the state of Illinois (USA) in the city of Chicago in the late 19th century and early decades of the 20th century. During the course of the research, in dialogue with great names in Brazilian Social Work, it was noted that we were completely unaware of the life and work of this thinker who is one of the greatest references not only in Social Work, but also in theatrical games and theatrical pedagogy, having arrived in Brazil through the area of Performing Arts. The work revisits the experience of Hull House, from the birth of Social Work in the state of Illinois to the contributions to contemporary Social Work, considering Theater and Education as potential areas of dialogue from the perspective of popular education and the professional ethical-political project of Social Work.References
BOBBIO, N. A era dos direitos. tradução Carlos Nelson Coutinho; apresentação de Celso Lafer. — Nova ed. — Rio de Janeiro: Elsevier, 2004. — 7ª reimpressão.
BORGES, L. G. “Performance - Victor Turner”. In: Enciclopédia de Antropologia. São Paulo: Universidade de São Paulo, Departamento de Antropologia, 2019. Disponível em: http://ea.fflch.usp.br/conceito/performance-victor-turner. Acesso: 28 de dezembro de 2024.
CAMARGO, R. C. Neva Leona Boyd e o jogos teatrais: polifonias no teatro improvisacional de Viola Spolin. Fênix – Revista de História e Estudos Culturais. Goiânia. Setembro/ Outubro/Novembro de 2010, Vol. 7, Ano VII, nº 3. Disponível em: www.revistafenix.pro.br. Acesso 26 de dezembro de 2024.
COSTA, J. C. L. Performances culturais: o olho pelo qual enxergamos a nós mesmos. Fragmentos de Cultura - Revista Interdisciplinar de Ciências Humanas. Goiânia, v. 28, n° 3, p. 362-371, jul./set. 2018. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/fragmentos/article/view/6628. Acesso: 28 de dezembro de 2024. DOI: https://doi.org/10.18224/frag.v28i3.6628
DEWEY, J. Educação e experiência. Tradução: Anísio Teixeira. 2 ed. São Paulo: Editora Nacional, 1976.
________. Como Pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. 3ª edição. Tradução: Haydée de Camargo Campos. São Paulo: Companhia Editora Nacional, [1910] 1959.
___________. Arte como Experiência. Tradução: Vera Ribeiro. São Paulo:
Martins Fontes, [1934] 2010.
HOBSBAWM, E. Era dos Extremos: o breve século XX: 1914-1991 / Eric Hobsbawm; tradução Marcos Santarrita; revisão técnica Maria Célia Paoli. — São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
HUIZINGA, J. O homo ludens. São Paulo: Perspectiva, 2007.
IAMAMOTO, M. V.; CARVALHO, R. de. Relações sociais e Serviço Social no Brasil: esboço de uma interpretação histórico-metodológica. São Paulo: Cortez; Lima: Celats, 1982.
KONOPKA, G. Serviço Social de Grupo: um processo de ajuda. Zahar, 1972.
KRENAK, Ailton. Memória não queima. Cadernos Selvagem. Rio de Janeiro: Dantes Editora, 2023. Disponível em: https://selvagemciclo.com.br/wp-content/uploads/2023/10/CADERNO72_AILTON_KRENAK.pdf . Acesso 30 de dezembro de 2024.
MARX, K. O Capital: Crítica da economia política. Livro Primeiro: o processo de produção do capital. 5 ed. Tradução de Reginaldo Santana. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1980.
_________. Sobre a questão judaica. Apresentação [e posfácio] Daniel Bensaïd; tradução Nélio Schneider, [tradução de Daniel Bensaïd, Wanda Caldeira Brant]. São Paulo : Boitempo, 2010.
MÉSZÁROS, I. A crise estrutural do capital. São Paulo: Boitempo, 2009.
PAULO NETTO, J. Ditadura e serviço social: uma análise do serviço social no Brasil pós-64. 9.ed. São Paulo: Cortez, 2006.
PAVIS, P. Dicionário de Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.
RAMALDES, K. Hull House: a base embrionária dos jogos teatrais de Viola Spolin. Uberlândia. Revista Rascunhos, v. 10, n°2, p. 27-45, jul./dez. 2023.
____________; CAMARGO, R. C. Hull House: Raízes femininas em prol da democracia e dos direitos sociais e humanos. Anais do 5° Simpósio da Faculdade de Ciências Sociais. Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2019.
SCHECHNER, R. “O que é performance?”, em Performance studies: an
introduccion, second edition. Tradução R. L. Almeida. New York & London: Routledge, 2006.
SIMON, W. P. (2011). Neva Leona Boyd (1876-1963) – Assistente social de grupo, professora de sociologia e proponente do movimento de brincadeira moderna. Recuperado [26/12/2024] de https://socialwelfare.library.vcu.edu/people/boyd-neva-leona/
TRANCREDE, O. de A. P. Johan Huizinha: jogo cultural e performances culturais, um diálogo. Dissertação (mestrado). Universidade Federal de Goiás, Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Performances Culturais. Goiânia, 2014. Disponível em: https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/378/o/ONIRA_DE_%C3%81VILA_PINHEIRO_TANCREDE.pdf. Acesso: 28 de dezembro de 2024.
Sites:
https://elisa-rolle.livejournal.com/2061621.html. Acesso: 17 de dezembro de 2024
https://lesbianhistorytrailmdi.weebly.com/mary-rozet-smith.html. Acesso: 17 de dezembro de 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Olhares

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos publicados pertecem à revista Olhares, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo são de responsabilidade dos autores.




